9 grudnia 2022

Spędzasz długie godziny przy komputerze? Koniecznie zadbaj o oczy!

Jeśli grasz lub pracujesz przy komputerze, to z pewnością nie pozostaje obojętne dla Twoich oczu. Światło niebieskie oraz wytężony wzrok mogą prowadzić do suchości i zmęczenia oczu, a także do znacznie poważniejszych problemów zdrowotnych. Jak prawidłowo zadbać o wzrok?

Prawidłowe ustawienia monitora

Większość osób korzysta z domyślnych ustawień monitora, które rzadko są właściwe. Nie tylko pod kątem prezentowanego obrazu, ale także pod względem zdrowia oczu. Najważniejszym czynnikiem jest tutaj jasność i kontrast obrazu, które powinny być ustawione na minimum zapewniające komfort pracy. Kiedy obraz znajdzie się na granicy szarości, oznacza to uzyskanie optymalnego efektu. Chociaż z początku może wydawać się to zniechęcające, to można szybko się przyzwyczaić. Szczególnie kiedy skończą się bóle głowy spowodowane nadmiarem światła niebieskiego, kłopoty z sennością czy minie zmęczenie oczu.

Jasne otoczenie

Siedząc w ciemnym pokoju przy jasnym monitorze można bardzo poważnie nadwyrężyć oczy. Wszystko przez ich ciągłą adaptację pomiędzy światłem ekranu i ciemnością otoczenia. Powoduje to naprzemienne rozszerzanie i zwężanie się źrenic, co negatywnie wpływa na wzrok.
Wystarczy jedna lampka, która rozjaśni pomieszczenie i zniweluje konieczność akomodacji wzroku. Warto mieć na uwadze, że światło nie może odbijać się od ekranu (dotyczy to także promieni słonecznych) – w takim przypadku nie dość, że nie widać wyraźnie obrazu, to oczy dodatkowo się męczą.

Rezygnacja z ciemnych motywów

Nowoczesne aplikacje, przeglądarki czy witryny internetowe umożliwiają ustawienie ciemnych motywów. Często spotykaną praktyką jest ich wykorzystanie w celu zniwelowania efektu suchego oka. Niestety to tak nie działa. Dodatkowo czytanie jasnego tekstu (białych liter) na ciemnym tle jeszcze bardziej męczy oczy, szczególnie w trakcie dnia. Chociaż ciemne motywy mogą wydawać się kuszące i efektowne, to sprawdzają się jedynie w przypadku krótkich bloków tekstu.

Prawidłowe ustawienie monitora na biurku

Kiedy otoczenie oraz ustawienia monitora są już właściwie dobrane, przychodzi czas na fizyczne dopasowanie go do użytkownika. Tutaj wystarczy spełnić kilka prostych reguł:
– monitor powinien być ustawiony prostopadle do użytkownika
– ekran powinien znaleźć się w odległości 80 – 100 cm od oczu użytkownika
– wzrok użytkownika powinien znaleźć się na wysokości 1/3 górnej części ekranu (poniżej górnej krawędzi monitora).

 

Okulary dla graczy

Monitory, nawet te najnowocześniejsze, emitują dużą ilość światła niebieskiego, które jest szczególnie uciążliwe w godzinach wieczornych i nocnych. Organizm człowieka jest skonstruowany w ten sposób, że z upływem czasu podczas dnia oko przyjmuje coraz mniejsze ilości tego światła. W efekcie bombardowanie oczu jego nadmiarem sprawia, że organizm staje się zdezorientowany i blokuje wydzielanie się melatoniny odpowiedzialnej za zdrowy sen.
W efekcie nie tylko oczy ulegają zmęczeniu, ale także cały organizm, który nie może prawidłowo wypocząć, a jego cykl dobowy zostaje poważnie zaburzony. W dłuższej mierze czasu może to prowadzić do poważnej bezsenności i osłabienia organizmu.
Istnieją dwa sposoby na rozwiązanie tego problemu. Jednym z nich są okulary gamingowe, które redukują ilość przepuszczanego światła niebieskiego do oczu.
Drugą metodą jest filtr nakładany na monitor. Jego przewagą jest to, że chroni wzrok wszystkich osób patrzących w ekran, a nie tylko posiadacza okularów.

Przerwy podczas korzystania z monitora

Ważne jest, aby co 15 – 20 minut zrobić sobie przynajmniej 3 minuty przerwy od wpatrywania się w wyświetlacz. Oczywiście jest wiele gier, a także zawodów, które nie pozwalają na tak częste odrywanie się od monitora. Nie mniej, warto robić takie przerwy w każdej możliwej chwili, np. podczas wczytywania się gry, renderowania grafiki czy kompilowania programu.
Ważne jest, aby w tym czasie nie patrzeć w ekrany innych urządzeń, takich jak smartfon czy telewizor. Zamiast tego dobrze jest wykonać proste ćwiczenia oczu:
– popatrzeć się na coś oddalonego o kilkadziesiąt metrów (np. przez okno), a następnie bez ruszania głową na coś znajdującego się się znacznie bliżej
– trenować mięśnie gałek ocznych (robić „ósemki”, patrzeć w lewo, prawo, górę i dół bez poruszania głową oraz robić „okrążenia” w lewo i prawo. Każde ćwiczenie powinno trwać 10 do 20 sekund.

Co zrobić, jeśli zmęczenie oczu wciąż nie przechodzi?

W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z okulistą. Lekarz będzie w stanie dokładnie przebadać oczy i stwierdzić czy zmęczenie oraz suchość nie mają innej przyczyny niż praca przed monitorem. Okulista może również doradzić stosowanie kropli nawilżających, które przyniosą ulgę. Na ten temat pisze również strona www.zdrowieonline.pl